tirsdag den 24. marts 2015

Et luksuriøst besøg i Ito

Det var blevet tid til noget afslapning, så mandag morgen tog vi tidligt afsted fra Takayama med kurs mod Ito. Her lå det ryokan, som skulle være vores opholdssted natten over.

Et ryokan kan sammenlignes med et traditionelt ophold på et badehotel. Dog er det specielle ved ryokan, at de som regel går i arv i familien igennem årtier, og at traditionerne omkring det er endnu ældre end, det man kan opleve i eksempelvis Danmark. Et ryokan har som regel varme kilder tilknyttet, beklædningen er yukata, og maden serveres på værelset af tjenestepigerne. Man har ikke sko på indendørs, for alt underlag er lavet af tatamimåtter (strømåtter), og skydedøren af rispapir. Der er dog godt med varme på, så det er bestemt ikke koldt.

Togturen til Ito kunne ikke have gået bedre, for alt gik efter planen, og vi sad i Green Cars hele vejen, hvilket var ubeskrivelig dejligt. Endelig fik vi virkelig udnyttet vores Green! Det hele var i top klasse, så det levede virkelig op til omdømmet.
Det meste af vejen kørte vi med Tokaido Shinkansens Hikari-tog, som er det næsthurtigste af Shinkansentogene. Fie tog en video af hvor hurtigt, det gik, og det bedste af det hele var, at man slet ikke kunne mærke noget til det, når man sad i toget.

Da vi stod af på Ito station, havde vi fundet ruten til vores ryokan 'Yokikan' på Google maps, og det så relativt easy ud at komme dertil. Det viste sig hurtigt, at det overhoved ikke var så nemt, som vi havde regnet med. Kortet førte os op ad bakke efter bakke, og med vores kæmpe kufferter var det absolut ikke nemt :| og da vi så kom frem til punktet, hvor Google sagde, at vi var ved destinationen, passede det overhoved ikke. Vi ingen ide om, hvad vi skulle gøre! Vi stod alene på en vej halvt op i bjergene og anede ikke, hvad der var op og ned. Heldigvis kom der en taxa forbi med en ældre herre, som jeg fik stoppet. Jeg fortalte ham, hvor vi skulle hen, og med Fies ordforråd af japansk, forklarede han, at vi var det helt forkerte sted. Han forsøgte at lave et kort til os, men da han kunne se, at vi stadig var en del opgivende, gjorde han tegn til, at vi skulle komme med i taxaen, og så ville han køre os derhen. På det tidspunkt havde vi absolut ikke mere overskud, så vi tog med, og så måtte vi bare betale, hvad det kostede.
Det viste sig kun at være en små 10 minutter væk, og han kørte os helt til døren. Da vi ville betale ham for turen, rystede han på hovedet, smilede, satte sig ind i taxaen og kørte. Så der stod vi ellers med munden halvt åbent og kunne slet ikke forstå, hvad der var sket. Det var nok en af de største overraskelser, vi har haft på den her tur. Sikken en venlighed!

Rørte og glade gik vi til lobbyen, hvor vi straks blev modtaget af venlige ansatte, der først forklarede reglerne på ryokan og bagefter viste os rundt. Generelt var personalet meget åbne, venlige og servicemindet.
Så snart vores rundtur var færdig, blev vi vist hen til vores værelse, hvor vi fik serveret the og et lille stykke japansk konfekt.

Vi blev derefter ladt til os selv, og vi gik på jagt efter et sted, vi kunne spise aftensmad, da maden på hotellet var rimelig dyrt.
Efter megen søgen i byen omkring Yokikan fandt vi en lille restaurant, hvor de serverede forskellige japanske retter, som så indbydende ud. Vi valgte en 'combination main dish', der indeholdt dagens fisk, salat, ris, miso-suppe og kogte og friske grønsager. Det var vildt lækkert, og en del anderledes end det, vi tidligere har fået. Det var tydeligt, at de i Ito ikke lader sig påvirke af turisternes smagsløg, men beholder deres traditionelle madvaner.

Efter maden måtte vi vente lidt, inden vi kunne benytte det udendørs onsen, for der var forskellige tider for, hvornår mænd og kvinder kunne benytte de varme kilder. Da klokken endelig blev 19:30, tog vi vores yukata på med matchende obi og haori på, og bevægede os til skiliften, der tog os et lille stykke op ad bjerget. Her lå den udendørs onsen, og da vi kom, var vi de eneste, så der skulle lige tages nogle billeder, inden vi hoppede i vandet. Det var super lækkert, men det var meget varmt i starten - det var den ultimative afslapning.

Efter badet var vi godt trætte, men vi hyggede lidt med noget kakao, inden vi gik i seng.

Tirsdag morgen var vi oppe kl. 6, for vi skulle nå i det udendørs onsen, mens det var åbent for kvinder, og før vi skulle spise morgenmad.
Vi var igen helt alene, da vi kom derop, men der kom andre kvinder, mens vi sad i vandet. Vi fik snakket lidt med en ældre kvinde om rejser, og hun fortalte, at hun tidligere har boet i Dusseldorf. Vi snakkede også med en dansk kvinde, der var afsted med sin mand. De skulle videre til Takayama, hvor vi lige havde været, så vi kunne give nogle tip :) Det var helt underligt at snakke dansk med andre end hinanden, men også sjovt at dele oplevelser.

Da varmen blev for meget, gik vi ned på værelset, hvor vi fik serveret vores morgenmad af tjenestepigen. Den bestod af en masse små retter serveret i separate skåle og hotpots. Jeg må være ærlig og sige, at der var noget af det, vi ikke spiste (nogle bittesmå åleagtige fisk, som stadig havde øjne), men resten smagte virkelig godt - også selvom vi ikke anede hvad, det var.

(De mystiske fisk, vi ikke kunne få os selv til at spise)

Bagefter måtte vi sætte tid af til at slå mave, for det kan godt være, at maden er sund, men der var godt nok meget af den.
Da vi følte, at vi kunne gå oprejst igen, pakkede vi sammen, og gjorde os klar til at checke ud.

På vej ud ad døren blev vi mødt af ejerens kone, som spurgte til, hvordan vi havde haft det på Yokikan.
Efter at vi havde betalt, satte vi os for at skulle gå fra Yokikan til stationen, som er en ca. 17 minutters gåtur, men næh nej! Der var allerede arrangeret transport i bil med chauffør fra ryokan til stationen uden beregning. Så vi satte os tilbage i sædet og nød den gode service. Simply wonderful stay.