onsdag den 11. marts 2015

Asakusa, Akibahara og Ginza

Vi startede dagen ud med at pakke madpakke, for vi havde en længere dag foran os. Vi havde på forhånd planlagt at spise aftensmad ude, så derfor skulle hele dagen bruges effektivt. Forneden kan I se et lille kort over den strækning, vi skulle krydse. Vi købte en heldagsbillet både for at spare penge men også for at spare tid.

Vejret var med os fra morgensstuden af med solskin fra en skyfri himmel, og det er jo dejligt, når man skal bruge det meste af dagen udendørs.
Da vi ankom til Asakusa, fandt vi hurtigt frem til Sensoji temple, der er det mest besøgte tempel i Japan. Når man først går gennem Kaminari-mon (Thunder Gate), er det første, man bemærker dog ikke templet, men derimod Nakamise-dori, der er en hel masse shoppingboder, der leder hen til templet.

Der var en virkelig hyggelig stemning omkring markedet, og fra boderne solgte de alt fra kimonoer med tilbehør til små japanske lækkerier. Vi prøvede nogle små friturestegte kager (eller det tror vi det var), der var en bolle lidt mindre end en tennisbold, og som var fyldt med søde bønner (en japansk delikatesse). De var virkelig gode og havde en salt/sød smag - en dejlig smagoplevelse i forhold til vores melonbread.

Templet var enormt og virkelig idyllisk, når man tænker på, at det ligger i midten af en storby. Meget af dette havde dog også at gøre med den lille have, der lå til højre for templet. Der var rigtig meget at se, fordi der var flere bygningerne kombineret til templet, og vi kunne sagtens have brugt meget længere tid, end vi egentlig havde.

Mens vi tog de sidste to billeder, kom der en ældre, japansk mand hen til os og spurgte, om vi var fra Nordeuropa. Han troede først, at vi var fra Finland, og da vi fortalte ham, at vi var danske, sagde han et par danske basisord ud. Det var vildt sjovt, og vi stod og snakkede i 10-15 minutter med han på engelsk om, hvad vi havde oplevet indtil videre, hvad han synes, der var værd at se i Japan, og generelt japansk kulturs forskel til dansk og europæisk kultur. Han lød meget overrasket over vores viden og interesse i japanske film, sprog og kultur, men det kommer jo efterhånden, med sådan nogle 'halvjapanere' som os :P
Han engelsk var meget flydende, og han lød meget rejsevant - han væltede totalt vores fordom om den ældre generations tilbageholdenhed. Det var en rigtig dejlig oplevelse, og ordsproget, at man ikke skal skue hunden på hårene, passer i den grad i den her sammenhæng.

Derefter gik turen videre til Akibahara District, der helt basalt er en kæmpe shoppinggade fyldt med alt muligt elektronikgadgets og animerelateret tilbehør. Vi fik lidt hjemve, efter vi så en lille bager ved navn 'Danish Bar'. Deres udvalg var dog langt fra dansk, selvom de forsøgte meget ihærdigt at få det til at se dansk ud.

Da vi var mætte på oplevelser her, tog vi videre til Ginza, hvor hovedgaden er den japanske udgave af Fifth Avenue og Oxford Street. Vi tabte lidt lidt både næse og mund, da Dior og Giorgio Armani dukkede op som kæmpe bygninger lige ved siden af hinanden, og vi skulle ikke gå mange skridt før vi kom forbi Prada og en nietagers høj Abercrobie and Fitch.
Menneskerne på gaden var en blanding af turister, almindelige mennesker og meget velklædte buisnessmen samt kimonoklædte damer.

Vi var efterhånden blevet sultne, og havde tidligere på dagen i Ginza besluttet os for at spise på en japansk restaurant, der serverede forskelige nudler og risretter. Restauranten havde udsigt over Ginzas lange gader, der blev lyst op af butikkernes megaskærme; fantastisk udsigt til god mad.

Dagen blev afsluttet med et hurtigt smut til Shibuya Crossing, for at se den store menneskemængde passere, mens mørket lagde sig over Tokyo.